
Aanleiding
De Yamaha MT-motorrijder in zijn/haar keuze te bevestigen door waardering vanuit Yamaha te laten blijken, en daarnaast de customer engagement van de bezoekers van de MOTORbeurs Utrecht verhogen.
Doelstelling
Kwalitatief hoogwaardige leads verzamelen vanuit de beursbezoekers en een gedenkwaardige ervaring te creëren voor een selecte groep Yamaha MT-motorrijders.
Verzoek
Het bedenken van een interactieve activatie voor de MOTORbeurs in Utrecht waar Yamaha met een stand aanwezig is, waarbij zowel de huidige MT-motorrijders als nieuwe prospects de aandacht krijgen.
Aanpak
Een communicatiecampagne met gecombineerde inzet van een Direct Mail-campagne, VIP-event, secrecy marketing en gamification om de Yamaha motorrijder in zijn/haar keuze te bevestigen en de customer engagement van andere beursbezoekers en mogelijke prospects te verhogen.
Het thema van de campagne en activatie was ‘The Dark Side of Japan’, aansluitend bij de lancering van de gloednieuwe MT-09 en bijbehorende communicatiemiddelen.
De activatie tijdens de MOTORbeurs richtte zich gelijktijdig op beide doelgroepen, creëerde nieuwsgierigheid onder alle beursbezoekers en zette hen aan tot actieve deelname.

In de aanloop naar de MOTORbeurs Utrecht ontvingen de Yamaha MT-rijders een exclusieve uitnodiging waarmee zij zich konden inschrijven voor de MT VIP-actie. Met deze actie konden ze een gratis kaart voor de beurs en toegang tot de mysterieuze VIP-room winnen, inclusief hapjes en drankjes en geheel in lijn met het thema ‘The Dark Side of Japan’.
De VIP-room was zodanig ontworpen en ingericht dat direct nieuwsgierigheid werd opgewekt door de andere beursbezoekers. Zij probeerden voortdurend een glimp op te vangen van wat er zich binnen de ‘black box’ midden op de stand afspeelde. De inzet van secrecy marketing in lijn met het thema trok flink de aandacht en aanvullend publiek.



Daarnaast is er een setting op de stand gerealiseerd met twee Yamaha MT-09 motoren. Hiermee werden zowel de huidige Yamaha MT-motorrijders als de beursbezoekers uitgedaagd om zo veel mogelijk verschillen te vinden tussen een standaard Yamaha MT-09 en een gecustomizede versie. Door gamification toe te passen focusten zij zich onbewust tot wel 30 minuten intensief op een belangrijke productcategorie: de aanvullende onderdelen en accessoires.