amsterdam&partners

Retail activatie

Aanleiding

amsterdam&partners is een non-profitorganisatie in de publiek-private sector met als doel Amsterdam nog beter te maken om te leven, werken en te bezoeken. Om bezoekers persoonlijk te helpen bij  Amsterdam bij hun bezoek aan Amsterdam is er de I amsterdam Store op Centraal Station. De store verkoopt producten van artiesten en ondernemers uit Amsterdam, zoals bijvoorbeeld fair trade chocolade, eco-bewuste houten producten en gerecycled plastic uit de grachten; producten die het innovatieve karakter van de stad onderstrepen.

Verzoek

Het verzoek was drieledig:

  1. Verhogen van aantal bezoekers met 20% gedurende de 2 weken voor de kerstdagen.
  2. Meer activiteit in de store; het toevoegen van een belevenis aan de store zodat er meer ‘reuring’ ontstaat.
  3. Het het innovatieve karakter mee nemen binnen het concept en rekening houden met het sociale karakter van de organisatie.

Aanpak

Om meer bezoekers naar de I amsterdam Store te trekken, en om aan de wens te voldoen om meer ‘beleving’ voor de bezoekers toe te voegen, hebben we een activatie bedacht: de Amsterdam Gift Tree.  Er werd samengewerkt met social enterprises zoals Crea8 en missiegedreven leveranciers zoals Tony’s Chocolonely. Tevens werden voor de bouw van het decor en de bouw van de Amsterdam Gift Tree gebruik gemaakt van tweedehands materialen.

Concept

De Amsterdam Gift Tree is een spel in de vorm van een kerstboom. Bezoekers konden met een pittenzak richting een van de balkonnetjes op de spelboom gooien. Indien de pittenzak op een van de balkonnetjes bleef liggen wonnen zij de prijs die bij het balkonnetje stond aangegeven, bijvoorbeeld een gepersonaliseerde kerstbal van Crea8 of een Tony’s Chocolonely chocoladereep. Dit spel werd begeleid door een spelleider.

Spelregels activatie

Wanneer de bezoekers geen balkonnetje op de spelboom geraakt hadden, mochten zij een wens voor iemand anders in de wensboom hangen, die midden in de store stond. Aan het einde van de week hing deze boom helemaal vol met wensen en daarvan hebben we er vijf in vervulling laten gaan.

Aantrekken bezoekers

Buiten op het centraal station liepen twee acteurs in cadeaupakken om de voorbijgangers een ticket te geven voor het spel. Zij trokken de aandacht met hun mooie en energieke voorkomen en zorgde voor meer bezoekers in de winkel.

Ontwikkeling materialen

Tevens hebben we POS materialen ontwikkeld voor in de winkel. Het doel was communicatie van de actie aan de (internationale) bezoekers in de store. Door inzet van narrowcasting, flyers en POS materialen was de activatie duidelijk zonder uitleg van de medewerkers van de store.