Stichting Samen Tegen Voedselverspilling

Communicatiestrategie B2B

Aanleiding

Stichting Samen Tegen Voedselverspilling richt zich op het voorkomen, en verminderen van voedselverspilling in de gehele voedselketen. Binnen de stichting bundelen organisaties, overheid en kennisinstellingen hun krachten met als gezamenlijk doel om voedselverspilling in Nederland met de helft te verminderen in 2030 (Sustainable Development Goal 12.3).

Om dit doel te bereiken heeft Samen Tegen Voedselverspilling vier actielijnen opgezet.

Danielle Brons is verantwoordelijk voor de corporate en B2B communicatiestrategie. Het doel betreft het zichtbaar maken van de stichting en de activiteiten van de stichting en stakeholders. Tevens dient communicatie als middel om alle actielijnen te verbinden.

Verzoek

  • Ontwikkelen van de corporate communicatiestrategie 2019 en 2020 en het bedenken en realiseren van de voorgestelde communicatiemiddelen. 
  • Verder uitwerken en bewaken van de huisstijl
  • Sparringpartner consumentencommunicatie

Doelstellingen

  • Neerzetten van sterke (organisatie)identiteit
  • De beweging ‘Samen tegen Voedselverspilling’ verder activeren
  • Behoud van stakeholders en uitbouw van het netwerk van samenwerkende stakeholders door te faciliteren, verbinden en versnellen
  • Activeren van stakeholders om zowel zelfstandig als in samenwerking met elkaar initiatieven tegen voedselverspilling op te starten en implementeren
  • Het bedienen van de diversiteit aan stakeholders (o.a. bedrijven actief in de voedselketen, start-ups/ solution-providers, onderwijs- en overheidsinstellingen)
  • Vergroten en zichtbaar maken van impact

Aanpak

Ontwikkelen van communicatiestrategie met gedetailleerd plan van aanpak voor alle B2B communicatielijnen en -middelen middels samenwerking met zowel de teamleden van de stichting als stakeholders en andere betrokkenen.

Communicatiemiddelen

Onderstaand een selectie uit de diverse middelen we hebben opgestart en gerealiseerd om dit te bereiken:

Events

Organisatie en productie van diverse interne en externe events, zowel fysiek als online. Zie hieronder enkele voorbeelden:

Horecava 2020

Online Impactsessies

Website

Lancering van een nieuwe website gericht op zowel consumenten organisaties, scholen en overheidsinstellingen. De website dient als informatiebron voor iedereen geïnteresseerd in het tegengaan van voedselverspilling en biedt tools om zelf aan de slag te gaan met het verminderen van verspilling. Ook wordt de website ingezet om de initiatieven en samenwerkingen van de stakeholders zichtbaar te maken.

Bekijk de volledige website

Nieuwsbrief

Ontwikkeling van een interne nieuwsbrief voor alle aangesloten stakeholders. Tevens ondersteunen we het team met de realisatie van de maandelijkse edities. .

LinkedIn

Voor de B2B communicatie via social media is gekozen om gebruik te maken van LinkedIn en Twitter. De focus van de LinkedIn-strategie richt zich op:

  • Informeren
  • Het zichtbaar maken initiatieven door stakeholders
  • Gedrag veranderen
  • Impact laten zien

Videocontent & Podcasts

Ontwikkeling van Impactvideo’s die de voortgang laten zien, aftermovies van (online) events en korte, toegankelijke clips om in te zetten via social media. Voor het delen van deze videocontent is een YouTube-kanaal opgezet.

Alle Online impactsessies zijn terug te luisteren als podcast en kunnen beluisterd worden via alle bekende kanalen zoals Spotify en Apple Podcasts.

Bekijk en beluister alle Online Impactsessies

Toolbox Stakeholders

Om het onboardingsproces voor nieuwe stakeholders gemakkelijker te maken en hen te faciliteren is een Toolbox opgezet. Deze Toolbox bevat alles dat nodig is om vanuit eigen kanalen te communiceren over betrokkenheid bij de stichting zoals bijvoorbeeld een huisstijlgids, infographics, voorbeeldberichten voor social media, diverse campagnematerialen en een Q&A.

Bekijk meer cases van Samen Tegen voedselverspilling

Impact tijdens de Horecava 2020
Online Impactsessies